zaterdag 29 mei 2010

Creastage 'poppenspelstage' (28, 29, 30 september 2009)

Creastage

De creastage van dit jaar ging door in Brussel op 28, 29 en 30 september. Op deze creastage draaide alles rond 'poppenspel'. De hele 'poppenspelstage' was onder leiding van 'ZZMOGH'. Hiervan waren er drie mensen/leden aanwezig om ons zogoed als alles bij te brengen over 'poppenspel'. Dit waren Klaas, Marieke en Peter.

* Dag 1 (28/09/2009)
Het was de bedoeling dat we om 10u10 aankwamen op onze verblijfplaats in Brussel voor de komende 3 dagen. Maar wegens de werken in de straat en omdat we de plaats niets echt wisten zijn, waren we een beetje later. Toen we aankwamen moesten we onmiddelijk naar de grote zaal. Daar kregen we een korte introductie van de drie monitoren en werden we in groepjes gedeeld. Na deze korte introductie om 10u30 begon dan de eerste sessie al. Deze sessie was nog gezamelijk (heel bako 2). Tijdens deze sessie hebben we in een sneltempo bekpoppen leren maken. Want om 12u30 was er al de middagpauze. Tijdens de sessie konden we kiezen of we een mensenpop, dierenpop of onbestaandepop wilden maken. En op einde van de sessie had iedereen zijn pop vorm gekregen. Om 14u00, na de middagpauze, ging dan elk groepje naar zijn toegewezen sessie (zoals op de programma's aangegeven op de deuren). Er waren drie groepjes en elke groepje was vergezeld van één monitor die ons met een bepaald soort 'poppen' leerde spelen.
Marieke leerde ons met knuffels spelen. Klaas leerde ons met de zelfgemaakte bekpoppen spelen. En Peter leerde ons hoe met objecten (levenloze voorwerpen) moesten spelen. Alle drie leerden ze ons hoe we de 'poppen en voorwerpen' moesten hanteren. We moesten er namelijk voor zorgen dat de kleuters zouden geloven dat het de poppen en voorwerpen waren die spraken. We leerden dus hoe we ze moesten vasthouden, hoe we ze emoties konden geven (deze duidelijk maken naar het publiek), welke stemmetjes we konden gebruiken en hoe we er mee moesten bewegen. De objecten waren poppenkastpoppen (traditionele) en levenloze voorwerpen zoals lepels, bananen, potjes enz. Deze konden we zo gebruiken als poppen of er gezichtjes op maken om ze iets minder abstract te maken. Na de eerste groepssessie was er een pauze (vieruurtje), na de tweede sessie was het tijd voor het avondeten en de kamerverdeling en na de derde sessie waren we vrij. De meeste, waaronder mezelf, zijn toen gaan verderwerken aan de zelfgemaakte bekpoppen.

* Dag 2 (29/09/2009)
Van 8u00 tot 9u00 moesten we allemaal samen gaan ontbijten in de grote refter/cafetaria. Van 9u00 tot 10u30 moest iedereen weer in zijn eigen groepje de toegewezen sessies gaan volgen. Ook deze dag waren er drie sessies gepland. Bij Marieke leerden we spelen in een decor. We leerden hoe we een decor functioneel moeten opstellen en waar we overal mee rekening moeten houden tijdens het opstellen. En ook hoe we dan bij de poppen er in moeten spelen. Bij Klaas leerden we een schimmenspel maken en er mee spelen. Hier kregen we papier, pennen en scharen en een projector. We mochten zelf een verhaaltje verzinnen en daarna moesten we dit via zelfuitgeknipte figuren projectern op de muur. We konden dit laten bewegen en/of zelf meespelen door voor (in) het decor te bewegen. En bij Peter leerden we hoe we een fluotheater konden maken en er in spelen. Eerst leerde hij ons hoe we het decor voor een fluotheater moeten opstellen, daarna hebben we de figuren zelf leren maken en tot slot hebben we geleerd hoe we met deze figuren in het decor moesten spelen. Na de drie sessies was er een pauze (vieruurtje). Na de pauze om 16u00 moesten we in onze groepjes, over een scenario voor het toonmoment op woensdag, brainstormen en kregen we de kans om materialen te maken en te repeteren. Uiteindelijk waren er drie groepen. De eerste groep ging een toonmoment met de bekpoppen doen, de tweede groep een fluotheater en de derde groep een schimmenspel. Maar om 17u30 moesten we onze brainstorm alweer stopzetten om ons avondmaal te gaan nuttigen. Om 19u30 was het dan tijd om ons toonmoment te gaan inoefenen in onze groepjes. En van 21u00 tot 23u00 waren we dan weer vrij. Tijdens dit moment werd een quiz georganiseerd in de eetruimte.

* Dag 3 (30/09/2009)
Dit was de dag van het 'grote' toonmoment voor de kleuters van een lokaal schooltje. Tussen 8u00 en 9u00 's morgens waren de meeste al klaarwakker. Want we moesten niet alleen gaan ontbijten, maar we moesten ook onze koffers inpakken, de kamers vrij maken en ons lunchpakket maken. Om 9u00 kregen we dan nog een uur de kans om ons toonmoment in groep te oefenen. Om 10u00 was er dan een korte pauze en tussen 10u15 en 10u30 werden de kleuters door ons ontvangen in de balkonzaal. Van 10u30 tot 11u30 kregen dan alle groepjes de kans om hun zelfgemaakte 'poppenspel' te tonen aan de kleuters. Dit alles verliep vlot door een doorschuifsysteem. Om 11u30 was het al tijd om alles beginnen op te ruimen. Om 12u15 was er een korte middagpauze, om 13u00 moesten we weer opruimen, om 14u30 was er een evaluatie en om 15u00 zat de creastage er op en mochten we de trein naar huis nemen.

Ik zelf heb bij het toonmoment met de bekpoppen meegewerkt/meegespeeld (zie foto's). Het was een heel herkenbaar thema. De bekpoppen waren namelijk vies geworden (bij het fluotheater) en moesten voor het slapengaan nog in bad. Maar zodra ze in bad waren wilden ze zich niet wassen en alleen spelen. Ik zelf had de rol van 'mama' en moest in interactie gaan met de twee bekpoppen die de hoofdrol hadden. Maar ik moest ook in interactie gaan met de kleuters en met de andere bekpoppen.

Tot slot wil ik na deze samenvattingen van de drie dagen nog graag mijn mening geven over deze creastage en wat ik ervan geleerd heb. Ik vond het een zeer fijne creastage. Elke dag was weer een 'feest'. Ik heb me geamuseerd, enorm veel bijgeleerd en ben zelfs sterk gegroeid op muzisch vlak.

=>Over het algemeen heb ik geleerd dat 'poppenspel' veel meer inhoudt dan gewoon met poppen in een poppenkast spelen. Ik heb ontdekt dat poppenspel een heel ruim begrip is. Binnen 'poppenspel' zijn er namelijk veel soorten. Op deze creastage hebben we het poppenspel met bekpoppen en objecten leren kennen, fluotheater en schimmenspel.
Wat heb ik nu concreet geleerd uit/van deze creastage en welke positieve gevolgen zijn er uit deze drie dagen voortgekomen? Ik kan stellen dat ik na deze drie dagen een sterkere band heb gecreëerd met mijn klasgenoten. Ik heb hen nog beter leren kennen, we hebben vlotter leren samenwerken en ik durfde me voor heel de groep muzisch uiten (expressief zijn, stemmetjes gebruiken,...). Ik ben op muzisch vlak zeker gegroeid en heb veel bijgeleerd. Ik heb geleerd om nog meer stemmetjes te gebruiken; creatief te durven denken en ideeën mee te delen; bekpoppen, schimmenspelfiguren en fluofiguren leren maken; de figuren, voorwerpen en poppen leren hanteren; durven preformen voor een hele groep kleuters en volwassenen; enz.
Kort samengevat vond ik dit dus een zeer leerrijke stage. Alles wat we hier geleerd hebben zal ik nog kunnen gebruiken in de toekomst. Vooral tijdens stages en later misschien in mijn eigen klasje zullen deze technieken zeker bruikbaar zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten