zondag 30 mei 2010

De 3 rovers (18, 19 en 22 maart 2010)

'De 3 rovers'

Op 18 maart vond onze eerste samenkomst voor het nieuwe MUVO-project 'De 3 rovers' plaats. Eerst kregen we als input de video 'de 3 rovers' te zien zonder ervoor veel uitleg gekregen te hebben. Deze video ging over een weeskindje dat overvallen was in een koets opweg naar het weeshuis. De drie rovers dachten dat ze rijk was en wilden haar beroven. Maar zij had niets en de rovers wilden vertrekken. Maar toen deed ze alof ze rijk was en de rovers namen haar dan toch maar mee. Vanaf toen leefden ze bij de drie rovers in hun hol/grot. Daar leerden ze hen zelfs lezen en schrijven. En uiteindelijk maakte ze van de woeste rovers lieve rovers. En gingen ze naar het weeshuis om de stoute 'tante' te verjagen en de weeskinderen te redden.

Nadat we de video gezien hadden moesten we in groepjes op grote flappen behangpapier schrijven wat we onthouden hadden van de film (Wie? Wat? Waar? Wanneer? Hoe? ...). Daarna moesten we op onze flap omcirkelen wat we konden gebruiken voor een voorstelling en activiteiten met 5-jarigen kleuters. Vervolgens heeft mevrouw Kerkhofs het prentenboek van de drie rovers (lemniscaat) verteld en hierna hebben we op het bord samen met de lectoren onze omcirkelde woorden besproken en genoteerd. Hierna moesten we bedenken hoe we de film 'de drie rovers' in vier klassen konden uitwerken. Uiteindelijk kwamen we op het idee om in elke klas een stuk van de film uit te werken (spelen in het weeshuis, werken in het weeshuis, grot en het bos) en er voor de voorstelling te doen. Nadat we onze ideeën gegeven hadden kregen we een half uur pauze. Na de pauze moesten we in de spiegelzaal verzamelen. Daar moesten we kiezen bij welk groepje we wilden. Met dat groepje moesten we dan beginnen brainstormen over de activiteiten (dat we in de klas en buiten) wilden doen als we niet in de groep van de voorstelling zaten. Deze activiteiten moesten we op een flap schrijven samen met de materiaallijst. Deze materialen moesten we dan de dag erna bijhebben.

Op 19 maart, de dag erna, hebben we dan de hele dag in ons groepje aan de activiteiten en de materialen ervoor gewerkt. We hebben lesvoorbereidingen gemaakt en verschillende materialen zitten knutselen (parels, brief, ...). Rond 15u30 moesten we al weer opruimen en net daarvoor hebben we ons roverslied ingeoefend. Om 16u00 moesten we dan al onze materialen gaan klaarzetten in het Paveljoentje. En tot slot hebben we rond 16u45 de hele voorstelling en ons roverslied (link:http://http//www.youtube.com/watch?v=kUv5YN5j05g) eens geoefend.

Op 22 maart, de dag van de voorstelling, moesten we half 8 in het Paveljoentje zijn om alles te gaan klaarzetten voor de voorstelling en de activiteiten in de klassen. Rond 8u30 begon dan de voorstelling voor de kleuters. Na de voorstelling moesten we snel alles gaan klaarzetten en onze activiteiten in de klas begeleiden. Na de speeltijd moesten we dan buiten onze acitiveiten begeleiden. En rond de middag zat onze dag met de kleuters er op.

















=>Wat heb ik geleerd uit dit Muvo-project?

-dat samenwerken wikken en wegen is. Je moet rekening houden met alle leden van de groep. Ik heb dit steeds proberen te doen, ik heb mijn mening durven geven en taken op me genomen.
-ik heb voor een grote groep kleuters durven 'acteren' en zingen.
-tijdens de activiteiten in de klas heb ik gemerkt dat je kleuters goed kan stimuleren tot het gebruiken van de juiste expressie en mimiek (nadoen van rovers).
-dat kleuters enorm genieten van een muzisch project (muziek, drama, beeld en beweging in één voorstelling).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten