Ik heb het gevoel dat ik tijdens deze stage toch wel gegroeid ben op het vlak van muzische vorming. Deze stage was het namelijk belangrijk dat we al onze muzische vaardigheden inzetten. Aangezien peuters heel veel nood hebben aan expressie, mimiek, liedjes, versjes, verhaaltjes,...enz. Zij moeten namelijk zelf ook muzisch kunnen groeien. En het was de bedoeling dat we hen stimuleerde om muzisch bezig te zijn (bv. door liedjes en versjes).
Ik heb geprobeerd om elke dag bij de vaste rituelen, opruimmomenten, stiltemomenten en tussendoor om liedjes en versjes te gebruiken. In het begin/ de eerste dagen vond ik het nog moeilijk om zo plots en heel vaak te beginnen zingen of versjes op te zeggen. Maar na de eerste dag heb ik mezelf herpakt en ben ik toch meer liedjes beginnen zingen en versjes te gebruiken. Dit heeft zicht de dagen er op nog meer geƫvolueerd aangezien ik merkte dat de kleuters het heel fijn vonden dat ik zong. En omdat ik ze daar heel rustig mee kreeg. Ook ben ik er in geslaagd om de kleuters de versjes te doen meezeggen. Ik heb zelfs enkele keren gemerkt dat enkele kleuters mijn mimiek probeerde na te doen. Dat vond ik geweldig om te zien. En toen had ik het gevoel dat toch een beetje mijn doelen bereikt had. Want ik heb kleuters kunnen stimuleren om mee te doen en ik heb mezelf kunnen overtuigen om meer te zingen.
Ik heb deze stage bij mijn rode draad en bij de inleidingen van mijn acitiveiten de klaspop 'Jules' heel vaak gebruikt. 

Ik was dan ook blij dat we in het begin van dit jaar op creastage een 'poppenspelstage' hadden. Hier hebben we namelijk knuffels en bekpoppen juist leren hanteren. Alle tips die ik daar opgestoken heb (meebekken als Jules praat, hoofd mee bewegen, Jules de kleuters laten aankijken, tegen Jules praten door hem naast mij te houden en hem aan te kijken, een stemmetje gebruiken en dit altijd gebruiken, ...enz.) heb ik dan gebruikt tijdens het hanteren van Jules.
Eerst vond ik het nog vreemd om zo met Jules om te gaan en ik had schrik dat de kleuters het niet gingen geloven. Maar toen ik zag dat ze helemaal in mijn 'poppenspel met Jules' opgingen, was ik meteen gerustgesteld. De volgende dagen vond ik het zelfs heel fijn om samen met de kleuters en Jules in interactie te gaan. Ik heb namelijk gemerkt dat Jules een enorme hulp kan zijn bij het klasmanagement en hij werkelijk een meerwaarde gaf aan mijn onthaal en activiteiten. De kleuters waren sneller aandachtig en rustig. Ik vond het ook fijn dat ik een stemmetje mocht gebruiken en mijn eigen mimiek en expressie bij het praten tegen Jules en de kleuters. Ook tijdens het vertellen van verhaaltjes heb ik steeds mijn mimiek en expressie gebruikt. En volgens mij gingen de kleuters er helemaal in op aangezien ik soms de juiste reacties zag op hun gezicht en ze heel aandachtig waren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten