maandag 31 mei 2010

Stage module 2.1 en 2.2 'lekker eten en Sinterklaas'

Dit waren de allereerste twee stages aan het begin van het 2de jaar. Ik stond deze stages bij de 3-jarigen in het Heilig Hart in Heverlee.

Deze stage heb ik gemerkt dat ik op beeldend vlak gegroeid ben en veel tips uit de lessen beeld heb toegepast (zie popjes). Deze zijn namelijk snel te maken en worden graag gezien bij de kleuters. Ik heb ook de kleuters gestimuleerd om beeldend te werken en met verschillende materialen en technieken (zie blikvanger). Ze mochten de blikvanger namelijk zelf versieren met de aangeboden materialen. Ook heb ik gebruik gemaakt van versjes en dit versje heb ik visueel gemaakt en daarna de prenten opgehangen in de onthaalhoek. Ik verschoot er van hoe snel de kleuters mee waren bij het versje. Ik vond het dan ook fijn dat ik de kleuters dit had kunnen bijbrengen. Ook heb ik zelf een ganzenbord gemaakt op stevig karton en ook hier heb ik tips uit beeld opgevolgd. Ik heb felle kleuren gebruikt en het bord erna gevernisd. Dit is namelijk aangenamer voor de kleuters. Bij de rode draad heb ik gebruik gemaakt van de deurtjes die de kleuters zelf konden opendoen. Dit namelijk iets dat de jongere kleuters nog graag doen. Wel had ik deze nog mooier kunnen versieren.

Het ganzenbord:









Rode draad en prenten bij het versje:




Blikvanger:








Alternatief vertellen:












Bij het alternatief vertellen moet ik zeggen dat ik nog redelijk zenuwachtig was. Het was namelijk de eerste keer dat ik dat deed en ik was nog een beetje onzeker. Maar één keer dat ik bezig was vond ik het wel fijn. Alleen was het geen gemakkelijke beer om te hanteren en had ik hier beter een andere gebruikt. En volgens mij was hier mijn mimiek ook een beetje minder door het ongemakkelijke gevoel in het begin. Maar ik heb wel geleerd dat kleuters deze soort vertelling heel fijn vinden en ik heb me dan in volgende stages herpakt en de werkpunten van hier meegenomen en proberen weg te werken. Voor het alternatief vertellen heb ik ook zelf een oventje gemaakt en een schortje voor mijn beer genaaid.

Ik heb deze stage ook regelmatig een verhaaltje verteld en steeds er op gelet dat ik dit met de nodige expressie, mimiek, intonatie en stemmetjes deed. Wel had ik als werkpunt dat ik soms niet te snel en luid mag praten.
Tot slot heb ik ook nog een poppenspel gedaan met de handpoppen van Sint en Piet. Ik heb dit boven een tafeltje gedaan en met de nodige attributen. Het poppenspel ging over de Sint die verkouden de pakjes moest rondbrengen, maar door het niezen werd dat te gevaarlijk. Dus nam Piet de taak van de Sint over. Ik was eerst een beetje onzeker. Omdat ik de poppen toch niet zo gemakkelijk vond om te hanteren en ik schrik had dat ik niet steeds dezelfde stemmetjes ging gebruiken. Tijdens het poppenspel zag ik dat de kleuters betrokken waren en voelde ik me al meer op mijn gemak. Toch moest ik vaak opletten dat ik me niet verwarde met de stemmen. Ik vond het niet zo simpel om telkens het juiste stemmetje bij juiste figuur te blijven gebruiken. Mijn mentor vond dat ik het goed gedaan had, maar dat mijn verhaal nog grappiger en uitgebreider mocht. Dit nam ik dus mee naar de volgende stages, maar ook dat ze vond dat ik mijn stemmetjes goed gebruikt had en dat ik de poppen goed kon hanteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten