Stage bij de 5-jarigen:
Deze stage heb in Tienen in de VBS Sint-jozef gedaan. Ik kan wel zeggen dat ik tijdens deze stage weer wat meer gegroeid ben op het vlak van muzische vorming. Ook omdat ik geprobeerd heb om al mijn werkpunten van de vorige stages aan te pakken en de tips van uit de lessen en projecten heb proberen toe te passen. Maar dit wil niet zeggen dat ik ook muzisch 'volgroeid' ben. Dat ben ik namelijk belange nog niet en volgens mij is het ook niet mogelijk dat je op elk muzisch vlak kan uitblinken. Groeien kan je daarentegen wel op elk vlak en dat ik volgens mij wel voor een klein stukje gelukt.
Blikvanger:
Gezelschapspel 'ganzenbord in BC':
Ik heb ook een ganzenbord in het BC gemaakt. De kleuters moeten namelijk op tocht gaan naar de herberg. Ik heb gebruik gemaakt van felle kleuren om het aantrekkelijk te maken. Maar ik heb ook aan de duurzaamheid gedacht. Zodat ik het ook later weer kan gebruiken. Ook vind ik dat ik telkens gegroeid ben ik het maken van de ganzenborden. Ze zijn steeds mooier, handiger en juister uitgewerkt naarmate de stages vorderde. Ook op dit ganzenbord heb ik veel lovende kritieke gekregen van andere kleuterjuffen in mijn stageschool.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgJSHy3butYJAjSHRIBypX9j_bbdzopYpS28rb5IwQD5gIfjxDOINh6gYceIJP2Gg3uOpN7fMTtzqT02moR0MnYcx6l8YpEp7aSKUnPsMOipcfKIaaOLuAl_kl89FXo8bHhgw0TnxU_TUk/s320/e6.jpg)
Decor voor het poppenspel:
Voor mijn poppenspel heb ik zelf een decor gemaakt om in de poppenkast te hangen. Ik heb een latje laten maken dat ik op de deurtjes kon bevestigen en daar het blad aangehangen. Ik heb gezorgd dat het stevig was zodat het niet te snel stuk kan gaan. Hier heb ik met waterverf gewerkt en ik heb gemerkt dat dit ook een heel dankbaar en tijdbesparend materiaal is om mee te knutselen.
Tijdens het poppenspel heb ik weer geoefend op het gebruiken van mijn stemmetjes en intonatie. Naar mijn mening ging het al vlotter dan de vorige stages en had ik er ook meer plezier in. Volgens mijn mentor hadden ook de kleuters er plezier in. Dit is altijd fijn om te horen.
Dramatiseren van het verhaal door de kls:
Op deze foto's zie je de resultaten van mij stimulatie tot expressie met de kleuters tijdens het dramatiseren van het verhaal in de dramahoek. Eerst heb ik het bijbelverhaal met veel expressie en de nodige mimiek en stemmetjes proberen te vertellen. Daarna heb ik tijdens de kleuters hun spel, heb proberen te stimuleren tot zekf het gebruiken van hun mimiek en expressie. Ik vind dat dat redelijk gelukt is.
Expressief vertellen:
Tijdens deze stage was het ook weer belangrijk dat ik tijdens het vertellen van verhalen mijn expressie, mimiek, stemmetjes, lichaam en intonatie gebruikte. Ook moest ik proberen om op mijn tempo en volume te letten. Tijdens deze stage had ik het gevoel dat het vertellen heel goed ging. Bij elk verhaal waren de kleuters betrokken (ook volgens mijn mentor). Ik heb echt mijn best gedaan om de nodige mimiek, expressie, stemmetjes,... te gebruiken. Ik had werkelijk het gevoel dat ze er helemaal in op gingen en ze er na ook nog wisten waarover het ging. Dat gaf me toch een beetje voldoening. Ik vertel namelijk heel graag en als je dan positieve reacties daar
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj-Cjjke9Z-AWuII97AcYuew2QMckaW0VI_3CGDRd5d7nx8joe2fKAM9iS3LBjdWVx_qRImifnLeXpbzliVJaY3nof124b_Q6ltkgyYAdhCWrBsmIb_w568keouTZsu_ZAf5B5V9TV7pqc/s320/e3.jpg)
Dansexpressie 'rovers':
Bij deze les heb ik geprobeerd de kleuters zoveel mogelijk te stimuleren om te bewegen als rovers. Dit heb ik gedaan door voor we begonnen aan de les eerst eens enkele bewegingen te zoeken samen met hen. Nadat ik deze had voorgedaan met de juiste mimiek en expressie waren de kls aan de beurt. En ik verschoot dat er echt al enkele kleuters waren die de bewegingen goed konden nadoen en zelf de gepaste mimiek gebruikte (bv. sluw kijken als een rover). Ook heb ik ze gestimuleerd om echt naar de muziek te luisteren en dan daarop te bewegen. Tot slot heb ik zelf muziek gemaakt op instrumenten. Ik moest daarvoor goed nadenken over welke sfeer ik wilde creëren en deze verklanken met de instrumenten. Hiervoor moest ik me goed inleven en proberen aan te voelen hoe ik moet spelen. Dit was toch wel een leerrijke les op muzische vorming.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjmNevHpUO9lyN0gjMXLVTPZXUM04OCcmoK-qmyqfewhRbBk1JIr8spqwD-jB9z93UmagUvn9g6W1o13_e4GBaK-CvJl_gmC9SaE3UzltTgndi1ft7PDKuDlmA7LjRveRKgnpJNfvQHzQ0/s320/e5.jpg)
Bij deze les heb ik geprobeerd de kleuters zoveel mogelijk te stimuleren om te bewegen als rovers. Dit heb ik gedaan door voor we begonnen aan de les eerst eens enkele bewegingen te zoeken samen met hen. Nadat ik deze had voorgedaan met de juiste mimiek en expressie waren de kls aan de beurt. En ik verschoot dat er echt al enkele kleuters waren die de bewegingen goed konden nadoen en zelf de gepaste mimiek gebruikte (bv. sluw kijken als een rover). Ook heb ik ze gestimuleerd om echt naar de muziek te luisteren en dan daarop te bewegen. Tot slot heb ik zelf muziek gemaakt op instrumenten. Ik moest daarvoor goed nadenken over welke sfeer ik wilde creëren en deze verklanken met de instrumenten. Hiervoor moest ik me goed inleven en proberen aan te voelen hoe ik moet spelen. Dit was toch wel een leerrijke les op muzische vorming.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjmNevHpUO9lyN0gjMXLVTPZXUM04OCcmoK-qmyqfewhRbBk1JIr8spqwD-jB9z93UmagUvn9g6W1o13_e4GBaK-CvJl_gmC9SaE3UzltTgndi1ft7PDKuDlmA7LjRveRKgnpJNfvQHzQ0/s320/e5.jpg)
Verklanken van het bijbelverhaal:
Tijdens deze stage kregen we ook de opdracht om muzikale momenten in te lassen. Eén daarvan was het muzikaal verklanken van mijn bijbelverhaal. Ik moet toegeven dat ik schrik had net voor ik aan deze activiteit ging beginnen. Dit kwam omdat ik dacht dat de kleuters 'wild' gingen worden van de vele instrumenten en er constant gingen aan prullen. Maar omdat ik met die gedachte zat heb ik van in het begin goede afspraken gemaakt. Met resultaat dat het voor mij en mijn mentor een geslaagde les was. Ik heb er voor kunnen zorgen dat elk kind zich heeft kunnen uiten met een muziekinstrument, dat ze betrokken waren, dat ze echt geluisterd hebben naar de intrumenten en zelfs zochten naar het juiste instrument bij de juiste emotie. Ik kan dus besluiten dat ik de kls heb kunnen stimuleren tot actief exploreren met de instrumenten en gericht te luisteren. Ook ik zelf ben gegroeid door deze activiteit aangezien ik zelf goed moest luisteren en 'voelen' welk instrument bij welke emotie/wel gevoel paste en hoe ik het bespelen zou kunnen laten noteren.![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjgJKyapmkKv19tc-c0BkwN1LqjhZlGaZOBiSg5KRLUu9Weq2myUhOWf6vigvMwmwNyM0WEMSKR0TT14YmX4tFKfStuhnCkzKkBGI2wViBRidU0NNwiHZNP5FERPdfkqUuycuRX5OIp078/s320/e2.jpg)
Zelf een tekst geschreven op een lied:
Voor deze stage heb ik me nog eens gewaagd aan het zelf schrijven van een tekst op een bestaande melodie. Ik vond het fijn toen mijn mentor zei dat ik een mooi liedje had gemaakt. Ik vond het namelijk niet simpel om een tekst te vinden die exact overeenkwam met de bestaande noten er boven. Ik moest goed luisteren en kijken naar de lettergrepen en aanvoelen of het totaal wel klopte. Ik kan dus zeggen dat mijn gevoel voor ritme gevolueerd is tegenover voor ik aan de opleiding begon.
Toen ik uiteindelijk mijn muzikaal moment ging doen, had ik wel weer een beetje zenuwenen en schrik. Ik begin namelijk altijd met een bang hartje aan het zingen in de klas. Maar eens ik begonnen was, ging dat snel voorbij. De kleuters waren namelijk heel enthousiat en enkele zongen zelf al na de eerste keer mee met mij. Ook bleek het dat ik voor de 'juiste' muzikale 'spelletjes' gekozen had bij mijn lied. Als oefening heb ik enkele dagen er voor het lied eens goed doorgezongen bij mij thuis en de intro op mijn blokfluit geoefend. Dit is zeker nodig wil ik in de kla
s het lied juist aan kunnen brengen.
Tijdens deze stage kregen we ook de opdracht om muzikale momenten in te lassen. Eén daarvan was het muzikaal verklanken van mijn bijbelverhaal. Ik moet toegeven dat ik schrik had net voor ik aan deze activiteit ging beginnen. Dit kwam omdat ik dacht dat de kleuters 'wild' gingen worden van de vele instrumenten en er constant gingen aan prullen. Maar omdat ik met die gedachte zat heb ik van in het begin goede afspraken gemaakt. Met resultaat dat het voor mij en mijn mentor een geslaagde les was. Ik heb er voor kunnen zorgen dat elk kind zich heeft kunnen uiten met een muziekinstrument, dat ze betrokken waren, dat ze echt geluisterd hebben naar de intrumenten en zelfs zochten naar het juiste instrument bij de juiste emotie. Ik kan dus besluiten dat ik de kls heb kunnen stimuleren tot actief exploreren met de instrumenten en gericht te luisteren. Ook ik zelf ben gegroeid door deze activiteit aangezien ik zelf goed moest luisteren en 'voelen' welk instrument bij welke emotie/wel gevoel paste en hoe ik het bespelen zou kunnen laten noteren.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjgJKyapmkKv19tc-c0BkwN1LqjhZlGaZOBiSg5KRLUu9Weq2myUhOWf6vigvMwmwNyM0WEMSKR0TT14YmX4tFKfStuhnCkzKkBGI2wViBRidU0NNwiHZNP5FERPdfkqUuycuRX5OIp078/s320/e2.jpg)
Zelf een tekst geschreven op een lied:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiEMnTHxtta02KEzW9RZglVoFNhnMRpJZRIB4HUWR5w2qCrEPEhX3xUEyz1HIQ_tOBQca4V7u3FAfULcQdCtHzCVTj9yDkGMlDjumGuv9JmrrLncfKyoFi6IwkepqUckd0ma4JPnBxCBIQ/s320/lied+rik+tik+tik++rovers.jpg)
Toen ik uiteindelijk mijn muzikaal moment ging doen, had ik wel weer een beetje zenuwenen en schrik. Ik begin namelijk altijd met een bang hartje aan het zingen in de klas. Maar eens ik begonnen was, ging dat snel voorbij. De kleuters waren namelijk heel enthousiat en enkele zongen zelf al na de eerste keer mee met mij. Ook bleek het dat ik voor de 'juiste' muzikale 'spelletjes' gekozen had bij mijn lied. Als oefening heb ik enkele dagen er voor het lied eens goed doorgezongen bij mij thuis en de intro op mijn blokfluit geoefend. Dit is zeker nodig wil ik in de kla
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjGmBHIwDVtEuVfxHx_hyphenhyphenEpEUyzPKIJ4L0hpG1sljU1WdGm1cLtaKeCB50ulhW5dP7MuPeBQjDCnjqFsSUWvWf36QK1DG1iWg91qbvfrY8UjxAtuRQCe7ailNVAXfTyzSPeQ9_tJVxIoak/s320/e4.jpg)
Rond dat ganzenbord, welke spelregels heb jij daarbij?
BeantwoordenVerwijderen